SR

Studentenraad

Persbericht Ideale bestuurder bijeenkomst

Donderdagmiddag heeft de Centrale Studentenraad een open bijeenkomst gehouden over het profiel van de ‘ideale UvA-HvA bestuurder’, voor het maken van een profielschets voor een nieuwe Voorzitter en Rector Magnificus van het College van Bestuur. Uit de bijeenkomst kwamen een aantal interessante eigenschappen. Zo opperden de aanwezigen dat een bestuurder na aanstelling nog steeds onderwijs zou moeten geven en onderzoek zou moeten doen. Verder zouden bestuurders misschien minder uit het bedrijfsleven en de politiek moeten komen. De kandidaat zou bereid moeten zijn zichzelf openlijk, voor de benoeming, te presenteren aan de academische gemeenschap.

Een veel belangrijker onderwerp in de discussie bleek echter de benoemingsprocedure van CvB-leden op zich te zijn. Hierop werd veel kritiek geuit, voornamelijk dat er op het moment te weinig inspraak van de medezeggenschap op de benoemingsprocedure zou zijn geweest. Er is volgens een deel van de aanwezigen een noodzaak voor een structurele verandering van de procedure om tot een democratische bestuurder te komen. Punt van kritiek was ook dat er op dit moment veel te weinig tijd genomen zou worden om een nieuwe bestuurder te zoeken en de procedure hiervoor te heroverwegen. Daartoe opperde een deel van de aanwezigen dat er gezocht moet worden naar interim bestuurders, totdat de (bindende) resultaten van de commissie Democratisering en Decentralisering beschikbaar zijn en verwerkt kunnen worden in de procedure voor nieuwe bestuurders. Een andere optie die geopperd werd was om de benoemingsprocedure volledig in handen van de medezeggenschap te leggen, waarna de Raad van Toezicht een nieuwe bestuurder enkel benoemt.