Studentenraad

Persbericht: FSR adviseert GV om niet in te stemmen met AFS

De Facultaire Studentenraad FNWI adviseert de centrale medezeggenschapsorganen van de UvA om niet in te stemmen met de plannen voor AFS. Op 20 december zal de Gezamenlijke Vergadering (GV) besluiten over de plannen om de bètafaculteiten van de UvA en VU te integreren tot de Amsterdam Faculty of Science (AFS). De FSR FNWI heeft vandaag een brief omtrent dit instemmingsverzoek verstuurd aan de GV. In de brief van de FSR FNWI zijn de beoogde kansen, risico’s en zorgen bij de vorming van de AFS uiteengezet. De beoogde voordelen wegen in de ogen van de FSR niet op tegen de risico’s. De FSR adviseert de GV daarom tegen de voorgestelde plannen te stemmen.

Voorzitter van de FSR FNWI, Emma Boumans: “De FNWI is momenteel een dynamische en gezonde organisatie met een sterk en uniek karakter. De vorming van de AFS brengt veel risico’s met zich mee, waar in de plannen onvoldoende rekening mee wordt gehouden.” De FSR hecht veel waarde aan het behoud van de hoge kwaliteit die nu leidend is op de FNWI. Tevens veroorzaken deze plannen hoogstwaarschijnlijk problemen die er momenteel nog niet zijn.

De FSR is zich ervan bewust dat het noodzakelijk is om alternatieven te zoeken voor die disciplines waar de samenwerking wel door zal gaan. De raad heeft de afgelopen tijd met veel partijen gesproken en zoveel mogelijk aspecten overwogen. Boumans: “Een fusie van de gehele faculteit is echter geen optimale manier om de toekomst van het Amsterdamse bètadomein vorm te geven.”

Lees hier de brief: Stemadvies FSR FNWI aan GV