Studentenraad

Excellentie in de breedste zin

De UvA heeft zichzelf als doelstelling gesteld om 10% van de studenten te laten afstuderen met een verbredende of verdiepende aanvulling op hun diploma, zoals een honours- of een excellentietraject. Over de invulling hiervan valt te twisten; wanneer is een student excellerend, en wanneer mag een student met ‘eer’ afstuderen? Wat is het minimum en het maximum aantal studenten dat op deze manier de kop boven het maaiveld uit zou moeten steken? En waarin verschillen deze mensen van de reguliere student?

Als je de stempel ‘honours’ op je diploma hebt staan, betekent dit dat je binnen de drie jaar van je bachelor 30 EC extra vakken hebt gevolgd in bepaalde honoursmodules, en je meer verbreding of verdieping hebt gehad in je curriculum. Maar wat is eigenlijk de waarde hiervan voor bijvoorbeeld toekomstige werkgevers? De voorwaarden voor honours zijn per universiteit, en zelfs per faculteit, en zelfs per opleiding verschillend. Haalt dit de geloofwaardigheid van het honours naar beneden? Is het niet beter dat je meteen weet welk honoursvlees je in de kuip hebt, als er een honoursstudent voor je staat?

Aan de andere kant verschillen opleidingen erg, en is het soms onmogelijk om alle voorwaarden voor honours gelijk te stellen. Bij sommige opleidingen bestaan disciplinaire honoursvakken, dus vakken waarin honoursstudenten zich nog meer kunnen verdiepen in hun eigen studie en meer kunnen excelleren in hun eigen vakgebied. Bij andere opleidingen bestaan deze vakken niet, en is de honoursstudent een student die vooral heeft geproefd aan andere of interdisciplinaire vakgebieden. De FSR is aan het uitzoeken hoe de balans tussen verdieping en verbreding een verbetering van het honoursprogramma geeft en hoe deze balans tussen de verschillende opleidingen geharmoniseerd kan worden.

Ook het cijfergemiddelde van een honoursstudent is een bron van discussie. Zou dit een 7,5 moeten zijn, of een 7,0? Moet een honoursstudent alles wat hij doet heel goed doen, of houdt de verbreding en het extra aantal studiepunten in dat het cijfergemiddelde best wat mag dalen, doordat er risico’s genomen durven te worden door te kiezen wat een student interesseert zonder dat dit leidt tot slechts het kiezen van ‘veilige’ vakken? Bij een 7,0 komen er op de FNWI meer studenten in aanmerking voor het programma, waardoor de 10% makkelijker gehaald kan worden. Maar wat als deze student een honoursvak volgt aan een andere faculteit, waar de anderen wel een 7,5 moeten staan?

Ben jij een honoursstudent of ken jij er een? Of ben je juist geen honoursstudent, maar heb je dit wel overwogen? En heb je een mening over hoe het ideale honoursprogramma er uit zou moeten zien? Laat het ons vooral weten op fnwi@studentenraad.nl of kom eens langs in onze raadskamer A1.26!