Studentenraad

E-learning en evaluaties

De afgelopen maanden zijn wij als facultaire studentenraad bezig geweest met een belangrijk document voor de aankomende zes jaar: het facultair strategisch plan (FSP). Het FSP is een document waarin beschreven wordt hoe de faculteit grote problemen gaat oplossen en wil proberen het onderwijs en het onderzoek (nog) beter te maken dan het nu is.

Niet geheel verrassend speelt de samenwerking met de Vrije Universiteit een grote rol, net als samenwerking met bedrijven en semi-private partijen en in het onderwijs ook zaken als studievertraging en studiebegeleiding. In deze blog willen we echter ingaan op twee andere, op het eerste gezicht ongerelateerde zaken: e-learning en opleidingsevaluaties.

 

Evaluaties

Tot dusver hebben wij een aantal conceptversies van het FSP gezien. Daarin werd uitgesproken dat er in de afgelopen jaren een aantal kleine opleidingen flink gegroeid is. Nu opleidingen niet meer in hun voortbestaan bedreigd worden, kan men zich concentreren op het verhogen van de kwaliteit, zo luidt het. Daar is de FSR het natuurlijk van harte mee eens. Helaas was dit idee nog niet erg uitgewerkt.

Het is natuurlijk ook moeilijk om voor alle 12 bachelors en 18 masters op de FNWI te bedenken hoe zij zich kwalitatief kunnen verdiepen. Er zijn bovendien mensen die daar beter over kunnen oordelen dan wij en het directieteam van de faculteit, omdat zij veel meer verstand van het vakgebied en meer ervaring met de opleiding hebben dan wij.

Daarom hebben wij voorgesteld om studenten eens per jaar uit te nodigen om gezamenlijk na te denken over manieren waarop hun opleiding beter kan, en lijkt het ons goed als studenten, docenten en alumni betrokken worden bij het beantwoorden van de grote vragen die opleidingen zichzelf horen te stellen: wat proberen we studenten nu precies te leren, hoe ziet een ideale afgestudeerde eruit, en hoe gaan we dit alles voor elkaar krijgen?

Ook hebben we voorgesteld de docenttevredenheid te meten. Al jaren wordt onderzocht hoe tevreden studenten zijn; wij denken dat informatie over de tevredenheid van docenten interessante informatie kan toevoegen. Zo kan hen gevraagd worden in hoeverre zij tevreden zijn met het eindniveau van een opleiding, zowel in het algemeen als wat betreft hun eigen vakgebied. Dit vertelt ons in hoeverre de opleiding aansluit op wat de docenten van de opleiding verwachten.

 

E-learning

In het FSP wordt genoemd dat gekeken zal worden naar de mogelijkheden van e-learning en learning analytics. Learning analytics komen neer op het gebruik van data om de effectiviteit van onderwijs te begrijpen en te verbeteren. Nadenken over het onderwijs wordt op die manier kwantitatief gemaakt: een kwestie van getalletjes in plaats van woorden. In die zin is het te zien als een tegenhanger van de verbale argumenten waarop wij onderwijsevaluaties voorstellen. De raad ziet learning analytics vooral als een instrument dat inschattingen van studenten en docenten een beetje tegenwicht kan geven of juist kan aanvullen.

E-learning is onderwijs dat niet in collegezalen, maar via digitale media tot stand komt. Ook hier denken wij dat echte colleges met contact tussen student en docent nooit vervangen kan worden door e-learning. Wel kan e-learning ervoor zorgen dat die colleges effectiever benut worden.

Wij kunnen ons bijvoorbeeld voorstellen dat vooral feiten en `droge kennis’ via e-learning onderwezen kan worden. Hierdoor zouden hoorcollegedocenten minder aandacht hoeven te besteden aan het voorlezen van het boek of van een samenvatting daarvan in hun slides. De aandacht kan dan gaan naar die dingen die een docent wel kan, maar een online test niet, zoals het inspireren van studenten om ‘echt iets met de stof te doen of er juist kritiek op te hebben. Een hoorcollege zou niet langer de plek hoeven zijn waar je de droge stof tot je neemt, maar meer dan nu een plek waar die stof van context wordt voorzien.

Wat ons betreft komen deze onderwerpen beide nog veel terug, de aankomende jaren. Heb jij hier een sterke mening over, of ben je gewoon geïnteresseerd? Mail ons dan vooral, of praat binnen je eigen opleiding eens over manieren om met deze onderwerpen om te gaan.