Studentenraad

Communicatie: moeilijker dan het lijkt

Shannon heeft het allemaal zo mooi bedacht in de jaren 40. Zijn model komt, versimpeld, op het volgende neer: informatie wordt door de zender over een kanaal naar de ontvanger gezonden. De enige beer op de weg is de ruis, waardoor de zender en ontvanger elkaar niet altijd verstaan. De praktijk laat echter zien dat het in realiteit vaak toch een stuk moeilijker is.

De gemiddelde student ontvangt nu van zo’n tien verschillende instanties binnen de UvA berichten; over van alles en nog wat, en moet daar zelf maar uit zien te filteren wat er belangrijk is voor hem/haar. Het is dus niet heel raar dat een student veel (belangrijke) informatie mist.

Gelukkig wordt er momenteel binnen de faculteit gewerkt aan een verbetering van deze communicatiestromen en taakgroep Voorlichting en Communicatie zit daar bovenop. Na het in kaart brengen van de huidige zenders→ontvangers structuur moet er vanzelfsprekend ook gekeken worden hoe deze verbeterd kan worden.

Een mogelijkheid die de communicatie zou kunnen bevorderen is het groeperen van de berichten. Als de informatie uit de verschillende instanties gebundeld zou worden naar wat voor de student belangrijk is, zou meer informatie aankomen bij de juiste personen. Een andere mogelijkheid is het openen van andere kanalen, zoals social media, maar het is de vraag of studenten op twitterende docenten zitten te wachten.

Het uitzoeken van wat er voor de student de meest optimale oplossing is geeft nog een redelijk probleem. De faculteit wil de communicatie naar de studenten verbeteren aan de hand van de wensen van de studenten, maar zij kan deze nauwelijks bereiken door middel van de huidige structuur. Door  deze bemoeilijking kan het helaas nog wel even duren voordat de communicatie binnen de faculteit naar behoren verloopt. Mocht jij zelf nog goede ideeën hebben, laat het ons dan vooral weten! Dit kan via de kanalen die de raad momenteel heeft. Geestig hoe ironisch deze oproep is, tenslotte zijn onze kanalen ook onderdeel van het eerder genoemde probleem.

 
De communicatie de andere kant op, van de student náár de instanties van de UvA, komt in deze blog nog niet aan bod. Maar dat is een harde noot om een volgende keer te kraken.