Studentenraad

Blog: Change the System

Een veelgehoorde reden waarom mensen in de studentenraad gaan, is dat ze het de manier waarop het onderwijs gegeven wordt, willen veranderen. Een nobel en vaak bijzonder relevant streven, maar het behalen van een dergelijk doel is een pittige taak. Enkelen melden zich aan omdat ze één specifiek ding willen veranderen, anderen omdat ze in algemeen willen werken aan de verbetering van het systeem dat wij universiteit noemen. Hoe nuttig kan de FSR daarin zijn? En kan je het systeem wel veranderen als je deelnemer of zelfs onderdeel bent van het systeem?

RECHTEN EN PLICHTEN

Van de FSR worden ieder jaar een aantal vaste zaken verwacht, vaak vastgelegd in de wet: Advies en instemming over de OER (zie eerdere blog), het oppakken van klachten van studenten, gesprekken houden met nieuwe opleidingsdirecteuren en het nadenken over betere vormen van studiebegeleiding. Aan de ene kant is dit goed, omdat men weet wat men van de FSR kan verwachten en de input van de FSR over het algemeen op prijs wordt gesteld. Aan de andere kant kleeft hier ook een nadeel aan: Een te hardnekkig verwachtingspatroon kan er toe leiden dat men de taak van de FSR te nauw opvat. Voor de FSR kan dit er toe leiden dat de raad zich niet buiten de gebaande paden wil begeven en misschien langlopende (of sluimerende) zaken niet oppakt. De mensen aan wie de FSR advies geeft kunnen door een dergelijk verwachtingspatroon ook verbaasd of zelfs geïrriteerd raken als de FSR zich met een breder scala aan onderwerpen bezig houdt. Adviezen die in de lijn der verwachting zijn, worden vaak beter ontvangen dan onverwachte adviezen. Betekent dit dat de FSR zich niet buiten de gebaande paden moet begeven? Zeker niet, maar wel dat verandering soms extra tijd en inzet kost.

F*CK THE SYSTEM

Als FSR stuit je met enige regelmaat op dingen die je écht zou willen veranderen. Hoewel sommige van deze onderwerpen aan de oppervlakte klein lijken, hebben zij vaak een grote en complexe voorgeschiedenis.  Veel dingen die overbodig, onhandig of chaotisch lijken, kunnen niet van de ene op de andere dag veranderd worden. De FSR is vaak tijden bezig met het uitpluizen van de details en het vastlopende radartje in het systeem.

Als de FSR dan advies geeft over een dergelijk onderwerp, is het nog de kunst om het aan de man te krijgen. Vaak werkt een “f*ck the system”-mentaliteit dan niet, maar wordt er gekozen voor het zo nauwkeurig mogelijk aanstippen van het probleem en het hinten richting een oplossing. Verandering begint vaak bij vernieuwing, maar te snel met een oplossing komen aandraven werkt vaak averechts (wederom omdat dit niet verwacht wordt van de FSR).

VERANDERING?

Is de FSR dan in staat verandering te brengen in het onderwijsland? Het eerlijke antwoord is: Soms. Landelijke trends die de studiedruk verhogen, laten zich maar moeilijk tegen houden. Aan de andere kant kan de FSR vaak wel normen versoepelen of juist aanscherpen. Speelt een probleem bij veel studenten, dan is er gauw meer bereidheid om zaken op te pakken.

De FSR zal zich in ieder geval blijven inzetten om de universiteit toegankelijk, stimulerend, uitdagend, duurzaam en gezellig te houden. Het onderwijs kan altijd beter en de FSR zal nooit ophouden met vragen stellen, kritisch zijn en ideeën aandragen. Of men daar nu op zit te wachten of niet.